دست‌های مشغول، مغزهای مشغول می‌سازند. مشغول نگه داشتن انگشتان کودکان، رشد مغز و همچنین بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف را تحریک می‌کند و عضلات قوی انگشتان و دست‌ها پایهٔ خوبی برای مهارت‌های مورد نیاز مدرسه مانند نگه داشتن مداد و بریدن با قیچی است. نیازی هم به چراغ چشمک‌زن یا اسباب‌بازی‌های باتری‌خور گران و پرزرق و برق نیست. برخی از این فعالیت‌ها شامل استفاده از اشیای کوچک هستند، بنابراین قبل از اجازه دادن به کودک برای بازی با چیزی که می‌تواند خطر خفگی داشته باشد، سن و خلق‌وخوی او را در نظر بگیرید. در این ۱۰ فعالیت ساده اما سرگرم‌کننده از وسایل روزمرهٔ خانه استفاده می‌شود. آنها کودک شما را با درگیرکردن دست‌ها و انگشتانش مشغول نگه می‌دارند. در این مطلب با ۱۰ فعالیت سرگرم‌کننده و ساده برای بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان در ردهٔ سنی دو تا پنج سال آشنا شوید.

قایم موشک اسباب‌بازی‌ها


شاید بازی کردن با یک کاسه‌ٔ پر از برنج، عدس یا لوبیای خشک شبیه ریخت‌وپاش و کثیف‌کاری به نظر برسد. اما نگذارید ریختن احتمالی آنها شما را بترساند. این نوع یادگیری عملی باعث کسب تمایز لمسی و آگاهی فضایی می‌شود.

چند اسباب‌بازی کوچک را در کاسه‌ای پر از لوبیا یا برنج خشک یا هرچه دارید پنهان کنید و به فرزندتان بگویید تا ظرف را برای یافتن گنج پنهان‌شده با دست بگردد. اگر هم خیلی ریخت‌وپاش شد، پس از بازی او را تشویق کنید تا در جمع کردن آنها به شما کمک کند.

هنرهای میخی


کشیدن کش پلاستیکی بین دو نقطه، تمرین خوبی برای «گرفتن گازانبری» است. منظور از گرفتن گازانبری، نگه داشتن یک شیء کوچک توسط انگشت شست و اشاره است. اول از همه بدانید که پیشنهاد این بازی را با نظارت و حضور مداوم خودتان می‌دهیم، چون میخ‌ها گاهی ممکن است باعث ایجاد حادثه شوند. همچنین بهتر است این صفحه را دور از چشم کودک بسازید که البته این مورد هم به شخصیت کودکتان ارتباط دارد، به عنوان مثال، این کار می‌توانید به یک کودک انگیزه و علاقه بدهد ولی برای یک کودک دیگر ایجاد خطر و شیطنت کند. پس موارد احتمالی را در نظر بگیرید.

رای ساختن این صفحهٔ بازی با کوبیدن تعدادی میخ به یک صفحهٔ چوبی به عرض ۲۵ سانت و ضخامت ۵ سانت، یک تخته‌ٔ کش-میخ بسازید. در هر ۴ سانت از تخته یک میخ بکوبید، طوری که سه ‌چهارم از هر میخ ۲/۵ سانتی از تخته بیرون باشد. حتماً لبه‌های تخته را سنباده بکشید تا صاف شوند و هرگز کودکتان را هنگام انجام این بازی بدون نظارت رها نکنید تا از ایجاد حادثه‌ها پیشگیری کنید.

با استفاده از رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف کش‌های پلاستیکی، بچه‌ها می‌توانند طرح‌هایی از خودشان ایجاد کنند و حتی حروف یا اعدادی را شکل دهند. اگر هم نمی‌خواهید از میخ استفاده کنید، کودکتان می‌تواند کش‌های پلاستیکی را بین انگشتان خود یا دور یک ظرف یا کتاب‌هایش بیندازد.

پاستابازی


برداشتن اشیای کوچک با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره و نه فقط گرفتن آنها با کف دست، کلید رشد عضلات دست و انگشتان است.

کودکتان را به چالش بکشید تا انواع مختلف پاستاهای خشک شکل‌دار را از دهانه‌ٔ کوچک یک بطری عبور دهد. او را تشویق کنید که برای وارد کردن پاستاها، بطری را با دست مخالف خود نگه دارد. این نوع حرکت باعث ایجاد هماهنگی دوطرفه، یعنی توانایی استفاده همزمان از هر دو طرف بدنش می‌شود.

آب‌های رنگی


فشار بدهید، نگه دارید، رها کنید، تکرار کنید. بچه‌ها آن‌قدر عاشق پاشیدن آب و مخلوط كردن رنگ با قطره‌چکان هستند كه حتی متوجه نمی‌شوند که دارند عضلات خود را تمرین می‌دهند.

ظروف کوچک را با آب پر کنید و چند قطره رنگ غذا به آن اضافه کنید. بگذارید بچه‌ها با مخلوط کردن آب‌های رنگی و کشف این که چه رنگ‌های جدیدی می‌توانند درست کنند، حسابی خوش بگذرانند. طرح زدن روی دستمال کاغذی با آب رنگی نیز سرگرم‌کننده است.

مجسمه‌های فویلی


تلاش برای شام درست کردن در حینی که کودکتان التماس می‌کند به او توجه کنید برای هیچ‌کس جالب نیست. دفعهٔ بعدی، یک رول فویل آلومینیومی نازک یا استفاده‌شده را که لبه‌های اصلاً تیزی نداشته باشد بیرون بیاورید، یا چند ورق آن را پاره کنید و لبه‌های فویل‌ها را تا بزنید تا برنده نباشد.

بعد خودتان شروع کنید به ساختن چند شکل تا به کودکتان نشان دهید که چگونه فویل را مچاله کند و فرم دهد تا شکل‌ها، حیوانات یا توپ‌های ساده‌ای با آن بسازد.

مرتب‌سازی و تفکیک اشیا


مرتب‌سازی مزایای متعددی دارد. برداشتن اشیا، انگشت شست و اشاره را تمرین می‌دهد و تفکیک اشیا به گروه‌های مختلف، مهارت‌های ریاضی مانند تطبیق دادن، تفکیک کردن و طبقه‌بندی را یاد می‌دهد. بچه‌ها می‌توانند در مورد نحوه‌ٔ مرتب‌سازی بر اساس رنگ، اندازه، شکل یا نوع تصمیم بگیرند. برای این بازی، یک سینی با چند ظرف مختلف بیاورید. سینی پخت کاپ‌کیک بیشتر مناسب این کار است. یک کاسه را با تیله، درب بطری، مهره، زنگوله، پیچ و مهره، سکه یا سایر ابزارهای کوچکی که در خانه پیدا می‌کنید پر کنید.

سپس از فرزندتان بخواهید آنها را تفکیک کند. هرچه کودک بزرگ‌تر باشد، می‌توانید اشیای بیشتری برای تفکیک به او بدهید. بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است از چالش اضافی مرتب‌سازی در یک زمان محدود لذت ببرند اما اگر کودکتان کمتر از دو و نیم سال دارد، از اشیای بزرگ‌تر استفاده کنید تا ریسک خفگی را کاهش دهید.

دوختن آبکش


یک آبکش، به علاوه‌ٔ بند کفش، نخ کاموا یا هر نوع نخ‌ رنگی کمی ضخیم‌تر از نخ‌های معمولی که دارید، تنها چیزهایی هستند که برای این فعالیت لازم دارید. نحوهٔ دوختن آبکش را هم به کودک نشان دهید.

عمل ساده‌ٔ عبور دادن ریسمان از سوراخ‌ها باعث بهبود هماهنگی چشم و دست، هماهنگی دوطرفه و گرفتن گاز انبری می‌شود. بچه‌ها می‌توانند رنگ‌ها را در لایه‌های مختلف بدوزند و یک طرح پیچیده‌ٔ مشبک ایجاد کنند.

بازی با گیره‌های لباس


انگشتان کوچک هنگام باز کردن گیره‌ٔ لباس، با کمی مقاومت مواجه می‌شوند و این مقاومت باعث تقویت عضلات دست می‌شود.

یک طناب لباس کوتاه به دو سر چیزهایی امن در خانه ببندید. به کودک خود چند گیره‌ٔ رخت بدهید و وظیفه‌ٔ آویزان کردن لباس‌های خیلی سبک و کوچک خودش، مثل جوراب‌ها، لباس‌های عروسک یا کاردست‌های هنری‌اش را به او بسپارید.

بازی با چاپستیک یا چوب غذاخوری


بازی با انبر راه خوبی برای ایجاد مهارت‌های حرکتی ظریف است، اما چاپستیک‌های چوبی غذاخوری (Chopsticks) می‌توانند حتی چالش‌برانگیزتر باشند. یک تکه‌ٔ کوچک کاغذ، مقوا یا کارتن را تا کنید و با استفاده از کش پلاستیکی، این تکه کاغذ یا مقوا را بین دو انتهای جای دست چاپستیک‌ها بگذارید و مثل شکل زیر محکم کنید.

از کودکتان بخواهید با استفاده از انگشت شست و سبابه‌اش چاپستیک‌ها را بفشارد تا اشیایی مانند گوش‌ پاک‌کن، توپ‌های فومی و اشیای کوچک دیگر را برداشته و آنها را به ظروف مرتب‌سازی منتقل کند. کودکان کوچک‌تر ممکن است به استفاده از انگشت میانی خود نیز نیاز داشته باشد. با کمی تمرین، کودک شما می‌تواند به زودی آماده‌ٔ غذا خوردن با چاپستیک شود.

منبع: madarsho.com