فعالیت فیزیکی و حرکتی یک جنبه مهم دوران کودکی و رشد فرزند شماست. حرکات فیزیکی شامل همه ی بالا و پائین پریدن‌ها و دویدن در هنگام بازی یا یاد گرفتن یک مهارت جدید یا کشفیات او می‌شود. فعالیت فیزیکی از هر سنی می‌تواند آغاز شود. حتی شیرخواران هم می‌توانند فعالیت بدنی ملایمی از خود نشان دهند که به قوی شدن ماهیچه‌های آنها کمک می‌کند. بعد از آن شیرخوارها، کودکان نوپا، پیش دبستانی‌ها و کودکان دبستانی می‌توانند در بازی‌ها شرکت کنند و از فواید بازی های فیزیکی بهره‌مند شوند.

http://www.instagram.com/sofia.kidsclub

فواید بازی های فیزیکی و حرکتی برای کودکان

یکی از بزرگترین مزیت‌های فعالیت بدنی مقابله با چاقی دوران کودکی است که در جوامع امروزی شیوع بالایی دارد.

کاهش استرس

کمک به کودکان در مدیریت احساسات بوسیله برون ریزی آن با حرکات و فعالیت های بدنی

آنها احساس رضایتمندی و کمال خواهند داشت وقتی که قادر به انجام کارهایی می‌شوند که قبلا از انجام آن عاجز بودند. مثل صعود از میله بازی در پارک.

کودکان از لحاظ بدنی قوی می‌شوند و مهارت های حرکتی آنها ارتقا می‌یابد.

این بازی ها همچنین به آنها کمک می‌کند خطر را برآورد کنند. برای مثال آنها درمی‌یابند که با بیرون پریدن از تاب در حال حرکت چه چیزی ممکن است پیش آید.

در کل بازی ها تاثیر بسیاری روی سلامتی آنها خواهد داشت. عضلات قلب آنها قوی تر می‌شود و ریسک ابتلا به دیابت در آنها کاهش می‌یابد.

انواع بازی های فیزیکی مناسب کودکان

راه رفتن مثل حیوانات مختلف

فرزندتان چه در حال تقلید از حرکات قورباغه و یا خرچنگ باشد در هر صورت بدنش در حال کار کردن و خودش در حال لذت بردن و فکرش هم فعال است. شما هم می‌توانید در این بازی با او شریک شوید یا حیوانات مختلف را برای تقلید از آنها نام ببرید.

بادکنک

بازی با یک بادکنک می‌تواند ساعت ها فرزندتان را سرگرم کند. کودکان نوپا هم می‌توانند آن را انجام دهند، اما لذت انجام آن تا سالیان در خاطر آنها باقی می‌ماند. شما می‌توانید ببینید که آنها چگونه سعی می‌کنند بادکنک را بدون برخورد به زمین تا چه مدت بالا نگه دارند.

مانع پرش برای برای آنها بسازید

کودکان دوست دارند خود را به چالش بکشند. چه حالتی خوشایندتر از اینکه در حیاط یا زمین بازی و حتی داخل منزل مانع برای پرش داشته باشند؟ برای کودک نوپا یک مانع ساده و کوچک و برای کودک بزرگتر مانع سخت‌تر بسازید. آنها را وادار کنید که سینه خیز، پرش، صعود، دو و تعادل را تمرین کنند.

هولا هوپ (حلقه بازی)

هولا هوپ یک ترکیب جالب است. شما فکر می‌کنید که در حال بازی هستید ولی در واقع این یک ورزش عالی است. با اینکه این بازی برای کودک نوپا و حتی پیش دبستانی خیلی پیشرفته است. اما با تکرار و تمرین به جایی می رسند که وقتی به سن مدرسه برسند می‌توانند با شما مسابقه هولاهوپ بدهند.

مهمانی بازی با موزیک ترتیب بدهید

موزیک مورد علاقه‌تان را روشن کنید و با کودکان تان در هر سنی که هستند بازی کنید، انگار که هیچکس شما را نمی‌بیند. کودکان دوست دارند با موزیک بازی کنند و حتی کودک نوپا هم آنرا دوست دارد. موزیک‌های مختلف را امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

با توپ و چوب پلاستیکی چوگان بازی کنید

با انداختن یک توپ پلاستیکی برای فرزندتان و ضربه زدن به آن، حس یک بازیگر لیگ برتر را پیدا می‌کنند. ضربه‌های کوچک برای کودک نوپا هم مقدور است، پس آنها هم از آن لذت می‌برند.

قایم باشک بازی کنید

این بازی می‌تواند در یک روز بارانی در داخل خانه و یا در موقع آفتاب در حیاط منزل انجام شود، که کودکان بتوانند اوقاتی را هم در حیاط بگذرانند. این یک بازی فرحبخش برای کودک نوپا و کودکان بزرگتر است.

به کودکتان طناب بازی یاد بدهید

این بازی به اندازه گذشته رایج نیست، ولی هنوز یکی از بهترین ورزش‌ها است. به فرزندتان یاد بدهید که با یک طناب کوچک بازی کند یا از کسی کمک بگیرید که طناب را بچرخاند تا او بتواند پرش‌های بیشتری با طناب یاد بگیرد و از روی طناب بپرد.

منبع: نی نی پلاس