افزایش قدرت یادگیری
طبق نظر متخصصان عصب‌شناسی، ۷۵ درصد رشد مغزی انسان پس از تولد اتفاق می‌افتد. فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های پرتحرک زمینه‌های ایجاد ارتباط سلول‌های عصبی و مغز کودک را فراهم می‌کند. همانطور که این ارتباطات نورونی توسعه پیدا می‌کند، مهارت‌های حرکتی، روند اجتماعی شدن، هشیاری و خودآگاهی، رشد زبانی، خلاقیت و قدرت حل مسئله کودک نیز بهبود قابل توجهی می‌یابد. فعالیت‌های حرکتی ایده‌آل موجب پیوند بازی و تعاملات اجتماعی، چگونگی مواجهه با مسائل و یافتن مناسب‌ترین راه‌حل در کودک می‌شود.

سلامت بدنی
بازی‌های حرکتی فواید بسیاری در حفظ سلامتی بدن کودک دارد. فعالیت‌های فیزیکی باعث رشد مغزی و یادگیری سریع در نوزادان و کودکان می‌شود. این نوع بازی‌ها همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بسیاری از بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهد.

بازی های فضای آزاد
بازی‌های فیزیکی پرتحرک بیشتر خارج از خانه انجام می‌شوند و کودکان این فرصت را پیدا می‌کنند که انرژی خود با استفاده از فعالیت‌های شدید و صداهای بلند آزاد کنند. لازم است همه کودکان، از تولد تا سن ورود به مدرسه، روزانه از فواید فعالیت‌های فیزیکی بهره‌مند شوند که تناسب اندام و آمادگی جسمانی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

بیشتر کودکان به طور طبیعی توانایی دویدن و راه رفتن را دارند. با این حال، به تمرین‌ها و دستورالعمل‌های بیشتری برای انجام و ارتقای مهارت‌هایی مثل رقصیدن، دویدن، پریدن، پرتاب کردن، شوت زدن و داشتن عضلات قوی و برجسته نیاز دارند و این مهارت‌ها با ورزش، بازی‌های حرکتی در فضای آزاد و رقص ایجاد می‌شود. زمین‌های بازی مکان‌های مناسبی برای بازی کودکان خارج از خانه است که ارتباطات ذهنی، اجتماعی و مهارت‌های حرکتی خود را ارتقا دهند.

بازی های فضای داخلی خانه
از آنجا که بسیاری از فعالیت‌های بدنی و بازی‌های پرتحرک مناسب انجام دادن در خانه نیستند، بسیاری از کودکان از بازی‌های فیزیکی و حرکتی محروم می‌شوند. با این حال، می‌توان برخی بازی‌های فیزیکی ایمن را، با نظارت بزرگسالان، در خانه انجام داد تا فرصت یادگیری برای کودکان فراهم شود. اگر در خانه فضای کافی ندارید، می‌توانید برای بهره‌مندی از منافع این بازی‌ها برای کودکتان مبلمان خود را تا حدی جابه‌جا کنید یا از راهرو و فضاهای سرپوشیده برای این نوع فعالیت‌های کودک استفاده کنید.

این فضاها مکان مناسبی برای بازی‌هایی مانند پرتاب کردن و قاپیدن، بولینگ، قایم موشک، لی‌لی، رقص و هر بازی خانگی دیگری است که کودک با همکاری شما کشف می‌کند.

تاثیر تکنولوژی بر زندگی کودکان
رسانه‌های تصویری از جمله تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، استفاده از اینترنت و بازی‌های تلفن همراه تاثیر بسیاری در کاهش فعالیت‌های مفید و پرتحرک بدنی کودکان دارد. کودکان بیشتر وقت خود را به بازی‌های انفعالی و بدون تحرک مقابل کیبوردها و لوازم الکترونیکی می‌گذرانند. در حالی که بهتر است این زمان را به بازی‌های حرکتی و ارتباط و تعامل با همسالان خود اختصاص دهند.

فواید بازی حرکتی کودک

بنابراین، لازم است والدین شرایطی را ایجاد کنند تا کودکشان بتواند، علاوه بر بازی‌های منفعلانه، از منافع فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های پرتحرک هم در زندگی خود بهره‌مند شود.

منبع:koodaket.com